Elli Mäkilä on markkinoinnin, myynnin ja johtamisen asiantuntija sekä markkinointi- ja viestintätoimisto Jatkotarina Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Yli 25-vuotisella urallaan hän on keskittynyt erityisesti kulttuurialaan, toisin sanoen erilaisten ihmisten tuottamien sisältöjen myyntiin ja markkinointiin. Elli on suunnitellut ja vetänyt laajoja viestinnän, markkinoinnin ja myynnin muutoshankkeita, niin media- kuin taideorganisaatioissa, esim. Otavamediassa ja Svenska Teaternissa. Lisäksi hän on kouluttanut ja konsultoinut erilaisia kulttuurikentän toimijoita, kansainvälisistä musiikkifestivaaleista (mm. Tallinn Music Week) taiteen perusopetukseen (mm. STOPP ry) ja vientiin sekä myyntiin (mm. Pragma, Tanssin tiedotuskeskus). Elli toimi myös Tanssin talon hallituksen varapuheenjohtajana ja puheenjohtajana sen rakennushankkeen aikana. Vapaa-ajalla Elli työskentelee vapaaehtoisena meripelastajana sekä nauttii monipuolisesti taiteesta ja kulttuurista.

Ellin teesit kulttuurialan ja taiteen myyntiin

1. Myynti johtaa markkinointia. Tästä syystä on on tärkeää, että, kaikissa organisaatioissa - myös taiteen tai muun sisällön tuotantoon keskittyvissä - ymmärretään, markkinointi on tukitehtävä, jonka rooli on toteuttaa myyntitavoitteen toteutumisen edellyttämien avainmittarien täyttymistä.

2. Tuotantobudjetti ei ole myyntitavoite. Se on break even -raja, joka tulee olla realistisella tasolla suhteessa organisaation taloudelliseen tilaan, liiketoiminnan kokoon ja rooliin. Budjettia ei voida rakentaa vain taiteellisen tahtotilan perusteella, vaan aina sopeuttaen ja kunnioittaen organsiaation resursseja ja markkinapositiota.

3. Myyntitavoite = budjetti + kate. Katteella pyritään kasvattamaan taloudellista turvapuskuria ja rahoittamaan sellaista taiteellista, kehittävää ja tutkivaa työtä, jolla on strategisesti suuri merkitys, vaikka se ei suoraa tuottoa toisikaan. Ja jotta myyntitavoitteisiin päästään, tulee realistisen budjetin lisäksi osata laskea myytävän tuotannon, palvelun tai sisällön myyntipotentiaali, johon vaikuttavat useat muuttuvat vuosittain muuttuvat tekijät.

4. Hyvä taloudenhallinta ja kasvu edellyttävät, että jokaisella tuotannolla on määritelty product-market-fit, realistinen budjetti ja huolellisesti mietitty myyntitavoite, joka perustuu ammatimaisesti laskettuun myyntipotentiaaliin. Eri tuotannoilla on omat taloudelliset roolinsa osana ohjelmistoa, aivan kuten niillä on omat taiteellisetkin roolinsa.